Synergiaetuja: Albert Rosenfield

May 29, 2008 at 11:17 am (Uncategorized) ()

“Yeah I’d stoop to that, sure I would. Yeah you been had, yeah you been had.”
Drive Like Jehu, “New Math”

Yrityksemme toimintakulttuuriin ei ole tyypillisesti kuulunut henkilöstöpolitiikan julkinen ruodinta. Se ei kestäisi päivänvaloa. Sitä harjoitetaan öisin, usein vertikaalisen vuorovaikutuksen keinoin. Tästä huolimatta on kommentoitava parilla sanalla uusinta mutanttivahvuuteemme liittynyttä asiantuntijaa.

Ylpeänä esittelemme, teräväkielisin esivaltaa koskaan palvellut kyynikko, Albert Rosenfield!

Lain kouran välikappaleena toimimiseen kyllästynyt Albert ilmaisi halunsa jakaa oikeutta omakätisesti. Ja mehän olimme kärppänä paikalla.

Albertin CV

Albertin ydinosaamisaluettahan ovat tunnetusti mikroskooppisen tarkat analyysit sekä johtopäätösten suorasanainen artikulointi. Odotammekin Albertilta erityisesti odottamattomia tekstuaalisia sissi-iskuja poliittisten vihollisten ja muiden dorkien blogeihin, joissa kohde pakotetaan vetämään housunsa alas. Albert auttaa kohdetta siinä, mitä se jo itse halusi mutta missä se ei vielä onnistunut: esittämään itsensä omin sanoin epäkoherenttina ja naurettavana.

Albert kertoo, miten asiat ovat. Eikä vain kerro, vaan suorittaa hykerryttäviä silmänkääntötemppuja, joissa ei osoiteta vain retorista taidokkuutta vaan kohteen lähtökohtainen nurinkurisuus. Albert kaataa nurin sen, mikä on jo päälaellaan, ja panee halvalla.

Julkaisemme alla Albertin työnäytteen, jonka perusteella hänet rekrytoitiin. Myönnämme, ettei Albert yltänyt aivan samalle tasolle kuin Audrey Horne. Niin, tarkoitamme juuri sitä veret “seisauttavaa” kirsikankannan solmimimista kielellä. Mutta kyllä tämäkin meille kelpasi.

Erityisesti on kiitettävä kohteen valintaa. Kun työnäytteeksi halutaan tekstuaalista täystuhoa ja merkkimäärä on rajattu, osoittaa helpon maalin valitseminen ja siekailematon isku paitsi käytännöllistä järkeä myös toimintakulttuuriamme luonnehtivaa hurlumhei-mentaliteettia.

Lisäksi Albert osoitti pilkahduksen oppimiskykyä. Gandhin ja Kingin kaltaiset puppelit ja heidän “käännämme toisen posken” -ideaalinsa eivät näet meidän leivissämme kolise. Se, mitä meillä tarvitaan, on Walter Benjaminin kostonenkeli, joka ei raivoltaan näe eteensä. Kotoisampi versio tästä lienee huuhkaja, joka ei saavu paikalle, kun kaikki on jo tapahtunut, vaan lentää täysillä vainolaista päin. The owls are not…

Mutta antaa miehen esittäytyä!

Alla siis poiminta “Suomen Globaalisosialidemokraattien” (watta fuck is that…?!) blogista, jossa keskustellaan koulusta ja poliittisesta kasvatuksesta marxilaisessa teoriassa – Gramscin ja Althusserin käsittein… Serious? Todellakin! Kuten aina.

Koulu ja poliittinen teoria kasvatuksessa – Gramsci ja Althusser

Oh yeah!

—————

“That’s how I got my job at the underwriter’s lab.
You bet I sucked up, every chance I had.
That’s how I fixed it, that’s what I did.”

“New Math”

# Albert Rosenfield sanoo:
toukokuu 28, 2008 kello 8:49 am

Saanen esitellä itseni? Olen Albert, raipati päivää. Ja

“while I will admit to a certain cynicism, the fact is that I am a naysayer and a hatchetman in the fight against violence. I pride myself in taking a punch and will gladly take another because I choose to live my life in the company of Gandhi and King. My concerns are global. I reject, absolutely, revenge, aggression, and retaliation. The foundation of such a method, is love. I love you Sheriff Ahokas..”

Mutta, mutta… Demari lukemassa kommariteoriaa? Should be fun! Katsotaanpa.

Tai eipä katsotakaan. Nimittäin ison kuvan tasolla tuo on taas kerran semmosta mössöä, että oksat pois. Poimitaan siis tyhmin kohta ja keskitytään siihen.

Kaikki kommarit tietävät, että revari-Gramsci on vähän dorka. Mutta ei hänkään sentään tälle yksisilmäisyyden tasolle yltänyt:

“Lukutaidon myötä ihmiset voivat omaksua hallitsevan luokan asettaman totuuden ja hyväksyä sen myötä olemassa olevat poliittiset ja sosiaaliset rakenteet.”

There’s an evil in those woods, ja demari ei näe metsää puilta. Dudet, lukutaito on emansipatorinen ilmiö par excellence. Sosiologian prosemmoissa näitä yllä kiteytettyjä abstrakteja totuuksia “porvarillisten rakenteiden” repressiivisyydestä on toki ladeltu iät ja ajat. Mutta lue nyt jumaliste lauseesi, kyklooppi! Ja muista, että vaikka oletkin “löytänyt” Althusserin, subjekteja on oleamssa, ihmiset elävät “rakenteet” ja “taloudellisen perustan” ruumiillaan.

Ergo? Aika moni muslimityttö on valmis opettelemaan lukemaan, jos se vain sallitaan, JOTTA hänet indoktrinoitaisiin “hallitsevien luokkien” ideologialla ja integroitaisiin kulutusyhteiskunnan jäseneksikin!

Katsokaas. Se, minkä läpimädän traditionne oppi-äidit sentään tajusivat oli se, että myös porvaristo teki vallankumouksen. Ja se ei sitä olisi tehnyt, jollei siinä oltaisi vastattu ihmisten aktuaalisiin haluihin ja tarpeisiin.

Ehkei siis kannattaisi kritisoida “arkijärkeä” jos ei itse operoi vielä edes sillä tasolla.

“Siinäkin tapauksessa, että nämä rakenteet johtaisivat heidän kannaltaan epätoivottavaan yhteiskunnalliseen järjestykseen.”

Good old ‘n’ traditional pillun ritualistisen silpomisen sijaan? Right. Mahtaisiko olla syytä katsoa tätä hiukan reflektiivisemmin?

“Lukutaidon myötä ihmisistä tulee myös tiiviimmin kulutusyhteiskunnan jäseniä, jotka tehokkaasti tuhlaavat kovalla työllään ansaitsemansa palkan tavaroihin, joita he eivät todellisuudessa tarvitsisi.”

Oh, colour me amazed! Eli kaikki toi teoriapuinti ja sanotte saman kuin dorka perustuloraporttinne. Ihmiset, olette tyhmiä! Vieraantuneita! Ette ymmärrä halujanne! Mansikkaniityn alla on sudenkuoppia! ME KERROMME TEILLE, MITEN ELÄÄ!

Arvatkaa miksi kukaan työläinen ei äänestä teitä?

“Näin ollen lukemaan opittuaan ihmisistä tulee tiedostamattaan yhä tiiviimmin osa vallitsevaa järjestelmää.”

Say no more, faith no more, thurston moore. Teitä ei tarvitse kritisoida, te teette sen itse. Tekstin jokainen lause demonstroi tämän.

Jos haluatte tol-kullista tekstiä, kannattaa kääntyä poispäin vanhavasemmistosta ja yritysmaailman puoleen. Ne sentään yrittää:
https://yritysilmanyhteystietoja.wordpress.com/

——————

# Jussi sanoo:
toukokuu 28, 2008 kello 10:56 am

Kiitos kommentista rakas Albert,

harmillista, että kirjoitus mössöytyi tajunnassasi, etkä pystynyt tarttumaan siihen kokonaisuutena. Onnistuit kyllä valitsemaan ehdottomasti tyhmimmän kohdan tekstistä, mihin sitten kritiikkisi suuntasit. Siitä erityismaininta.

Tiedän, että siinä kappaleessa pohdittiin varsin naiivisti lukutaidon merkitystä yksilöllisessä emansipaatioprosessissa. Lisäksi siinä, toden totta, syyllistyttiin ottamaan moraalinen kanta siihen, millaisessa maailmassa ihmisten tulisi lopulta elää ja millaista yhteiskunnallista todellisuutta kannattaa. Olen syvästi pahoillani molemmista.

Olen samaa mieltä kanssasi seuraavista kohdista:

1. Subjekteja on olemassa ja nämä subjektit todellakin elävät tämän maailman rakenteet ja taloudellisen perustan ruumiillaan. Parhaassa tapauksessa nämä subjektit pystyvät itse vapaina ja autonomisina määrittelemään itse ne rakenteet ja sen taloudellisen perustan, jonka sisällä he haluavat elää ja emansipoitua. Jotta heillä olisi mahdollisuus muokata maailmaa, heidän on kohdattava se kriittisesti. Tähän he tarvitsevat kriittistä ajattelua, joka ei synny automaattisesti materiaalisesta todellisuudesta. Vaikka sinä, hyvä Albert, oletkin emansipoitunut yksilö, et voi vaatia muilta samanlaisen tien kulkemista, mikä sinut on tuohon pisteeseen johdattanut. Niiden afrikkalaisten nuorten tyttöjen ja naisten ympärillä on aivan erilainen valtarakenteiden todellisuus ja repressio, kuin mitä sinä olet koskaan joutunut kohtaamaan. Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänyt, että noiden repressiorakenteiden murskaaminen ei olisi ensimmäisten ratkaisua vaativien kysymysten joukossa.

2. Kukaan ei varmasti halua kuulla, miten hänen tulisi elää. Siksi tarvitsemmekin demokraattista yhteiskuntaa, jossa kaikki vapaat subjektit voivat tuoda näkemyksensä esiin ja osallistua yhteiskunnan muokkaamiseen sellaiseksi, että se parhaalla tavalla edistää jokaisen yksilön tavoitteita täydellisestä maailmasta. Demokraattinen yhteiskunta ylittää sortavat valtarakenteet ja edistää yksilöiden emansipaatioprosessia. Tällainen yhteiskunta vaatii jatkuvaa dialogia ja kommunikaatiota. Me emme kerro kenellekään, vaan kaikki kertovat kaikille.

Koska, Albert, olet selvästikin kirjallisuuden ystävä, lainaan vielä loppuun Alexander Popen esseetä kritiikistä:

“A perfect Judge will read each work of Wit
With the same spirit that its author writ;
Survey the WHOLE, nor seek slight faults to find
Where nature moves, and rapture warms the mind;
. . . .In wit, as nature, what effects our hearts
Is not th’exactness of peculiar parts;
‘Tis not a lip, or eye, we beauty call,
But the joint force and full result of all.”

Toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme keskusteluun suuremmista kokonaisuuksista.

rakkaudella

Jussi Ahokas

————————

# Albert Rosenfield sanoo:
toukokuu 28, 2008 kello 5:47 pm

En ole kirjallisuuden ystävä, olisinpa sen vihollinen. Hyvä kun osaan lukea. Ja hyvä näin, ihan oikeasti.

En tiedä, mitä ajattelisin tuosta Pope-sitaatista. Ilmeisesti oletit, että haluan keskustella “reilusti”. Ei huvita.

Emme siis mitä luultavammin pääse keskusteluun “suuremmista kokonaisuuksista”, emmekä ainakaan tällä foorumilla. Ei nimittäin kiinnosta pelata vihollisen pussiin. Even if you need, I don’t mean to stare, we don’t have to breed, kuten Nirvana jo tiesi.

En tiedä, mitä tarkoitat termillä “emansipoitunut”. En jaksa myöskään jauhaa käsitteen semantiikasta. Toteanpa vain, että se kuten kaikki muutkin porvarillisen sosiologian kategoriat ovat niin kovin epämääräisiä. Kenties, kuten sanot, olen emansipoitunut. Ja jos näin on, epäilemättä olen suhteellisesti “emansipoituneempi” kuin ne subjektit, joihin viittaat. Hyvä näinkin.

En kuitenkaan halunnut keskustella tästä. Halusin huomauttaa, että arkijärki olisi syytä ottaa vakavasti. Ja samoin ihmisten halut. Sekä se, että nykyvasemmisto on järjestäytynyt aktuaalisen työväenLIIKKEEN materiaalisten tarpeiden ja halujen sijaan abstraktien IDEAALIEN taakse. Sanot varmaan, että yritätte tässäkin jotain muuta. Jeejee.

En myöskään malta olla huomauttamatta, että asian ydin ei ole vain “emansipaatio”. Tiedäthän, ainakin minä osallistun päivittäin erääseen hupinäytelmään. Sitä voidaan tässä paremman ilmauksen puuttuessa kutsua pakotetuksi valinnaksi haluta tehdä palkkatöitä toimeentuloni ehtona. Teidän periaateohjelmanne käsittääkseni esittää (ja on esittänyt aika pitkään), ettei tätä kapitalismin kaikkein fundamentaaleinta “repressiorakennetta” tule pyrkiä murskaamaan. Että puhukaa vaan siitä emansipaatiosta.

En myöskään ajattele, että nenäkkyys, sarkasmi ja tiedollisena auktoriteettina esiintyminen sopii sinulle. Ainakaan edellisen vastauksesi perusteella.

Naysayingly,
Albert❤

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: